Oto kilka sprawności intelektualnych, które można mieć. Można też ich nie mieć. Matematyka je rozwija:
- Analiza – rozkładanie problemu na części
- Synteza – łączenie elementów zagadnienia w całość (np. z kilku danych tworzymy model czy wykres)
- Abstrahowanie – odrywanie się od konkretu, tworzenie pojęć ogólnych
- Uogólnianie – dostrzeganie wspólnych cech w różnych sytuacjach
- Konkretne i abstrakcyjne myślenie – przechodzenie od przykładów praktycznych do pojęć czysto matematycznych.
- Dedukcja – wyciąganie logicznych wniosków z założeń (np. jeśli A > B i B > C, to A > C).
- Indukcja – tworzenie wniosków ogólnych na podstawie obserwacji wielu przypadków (np. zauważenie prawidłowości w ciągach liczbowych).
- Klasyfikowanie i porządkowanie – grupowanie elementów według kryteriów
- Porównywanie – dostrzeganie podobieństw i różnic między obiektami
- Wyobraźnia przestrzenna – operowanie obrazami w myśli
- Myślenie algorytmiczne – krok po kroku dochodzenie do rozwiązania,
- Wnioskowanie probabilistyczne – szacowanie ryzyka.
Tak się składa, że posiadanie tych sprawności intelektualnych zwiększa rozumienie świata (i zarobki). Przypadek?
Twój komentarz