System plików ewoluuje od wielu lat. Dziś obsługuje on między innymi:
- Uprawnienia (ACL) – precyzyjna kontrola dostępu do plików i folderów (kto i w jaki sposób).
- Szyfrowanie (EFS) – wbudowane szyfrowanie na poziomie systemu plików.
- Kompresja plików i folderów – transparentna, bez użycia zewnętrznych narzędzi.
- Transakcyjność (journaling) – rejestrowanie zmian, większa odporność na utratę danych po awarii.
- Obsługa bardzo dużych plików i partycji – pliki powyżej 4 GB i partycje wielu terabajtów.
- Twarde linki, dowiązania symboliczne, punkty montowania – bardziej zaawansowane odnośniki do plików. W Linux były dostępne od dekad 🙂
- Uprawnienia na poziomie plików dla domen/AD – integracja z systemami bezpieczeństwa Windows.
- Strumienie alternatywne (ADS) – możliwość dopisywania ukrytych danych do plików (np. plik.ext:Zone.Identifier=3 – plik z Internetu).
- Kwanty czasu i dodatkowe metadane – dokładniejsze znaczniki czasu, więcej informacji o pliku.
- Limitowanie i zarządzanie przestrzenią (quota) – kontrola zużycia miejsca przez użytkowników.
- Samonaprawa (self-healing) w nowszych wersjach – automatyczne korekty uszkodzeń logicznych.
Wykonaj zadania:
- Zaloguj się jako administrator i utwórz pięciu użytkowników standardowych: Student1 – Student5.
- Utwórz dwie grupy: Grupa1 i Grupa2.
- Do Grupa1 dodaj Student1, Student2, Student3.
- Do Grupa2 dodaj Student3, Student4, Student5.
- Utwórz folder C:\Dane_grup. Usuń z listy uprawnień grupę Wszyscy.
Czy jest to możliwe? Uzasadnij. - Wyłącz dziedziczenie uprawnień folderu Dane_grup.
Spróbuj ponownie usunąć grupę Wszyscy. Opisz różnicę. - Przyznaj uprawnienia:
- Grupie1 – Odczyt i Zapis
- Grupie2 – Odczyt i Wyświetlanie a następnie odmów prawa do zapisu
Określ efektywne uprawnienia wszystkich studentów, zwłaszcza Student3.
- Nadaj grupie Administratorzy pełną kontrolę do folderu Dane_grup.
Utwórz plik Admin.txt. - Zaloguj się jako Student1, Student3 i Student5.
Spróbuj otworzyć, zmienić, zapisać i usunąć plik Admin.txt.
Zapisz, co było możliwe. - Obejrzyj zaawansowane uprawnienia NTFS i porównaj je ze standardowymi.
- Włącz w Eksploratorze wyświetlanie skompresowanych plików w innym kolorze.
Utwórz folder C:\Kompresja i skopiuj do niego ok. 10 MB danych.
Sprawdź „Rozmiar” i „Rozmiar na dysku”. - Skompresuj folder Kompresja.
Odczytaj ponownie oba parametry i oblicz współczynnik kompresji. - Skonfiguruj przydziały dyskowe (Quota) dla dysku C:
Limit 10 MB, ostrzeżenie 6 MB.
Sprawdź dostępne miejsce dla administratora i Student1–Student5. - Zaloguj się jako Student1 i sprawdź dostępne miejsce.
Porównaj z poprzednim punktem i skomentuj. - Spróbuj skopiować folder C:\Windows\System32 do folderu Moje_dane.
Podaj jego rozmiar i wyjaśnij, czy kopiowanie było możliwe i dlaczego. - Wyłącz przydziały dyskowe dla dysku C:.
Ustal, który użytkownik ma prawo tego dokonać. - Jako administrator wyeksportuj certyfikat EFS (pfx).
Utwórz folder Szyfrowane i plik Confidential.txt. - Zaloguj się jako Student3 i zaszyfruj plik Confidential.txt.
- Zaloguj się jako adm i spróbuj odczytać zaszyfrowany plik.
Wyjaśnij wynik. - Zaimportuj certyfikat agenta odzyskiwania i spróbuj odczytać plik ponownie.
Wyjaśnij, dlaczego jest to możliwe lub nie. - Usuń wszystkich użytkowników, grupy i foldery utworzone podczas ćwiczenia.
Twój komentarz