A jeśli potrafisz, to czy uczysz się na zawsze, czy na tydzień? Moim zdaniem (i nie tylko moim) warto uczyć się trwale. Ciągle czegoś nowego, bo wtedy jest…
- Ciekawość to energia nauki. Pytaj: „Dlaczego?”
…i znajduj odpowiedzi, bo zapamiętujemy to, co racjonalne, logiczne.
- Zamieniaj teorię w działanie.
Praktyka i ruch wzmacniają ślady w pamięci.
- Rób sobie proste i bezstresowe testy.
Wtedy usilnie wydobywasz informacje i tworzysz trwały ślad pamięciowy.
- Korzystaj z fiszek
Regularnie wracaj do nich po dniach i tygodniach.
- Dziel czas nauki na sesje z długimi przerwami.
To eliminuje złudzenie, że już umiesz wynikające z bycia na świeżo z materiałem.
- Zmieniaj miejsce nauki.
To tworzy dodatkowe ślady pamięciowe.
- Głębokie przetwarzanie informacji jest kluczowe.
Inne spojrzenie, wypisanie punktów, znalezienie przykładów lub wyjątków, stworzenie grafiki to sposoby głębszego wgryzania się w tekst.
- Samodzielnie twórz notatki.
Organizuj i przetwarzaj treści samodzielnie. Podkreślanie czy zakreślanie to za mało.
- Przeplataj treści zamiast uczyć się temat po temacie.
To sprawi, że mózg będzie pracować na wysokich obrotach.
- Robiąc notatki odfiltrowuj tylko ważne informacje.
To wymaga wysiłku, ale przyczynia się do głębszego przetwarzania.
- Wykorzystaj mnemotechniki.
Czasem pomocne są sztuczki pamięciowe, takie jak metoda pałacu pamięci.
- Otaczaj się bodźcami związanymi z nauką.
Wykorzystaj pamięć utajoną. W ten sposób dziecko uczące się mówić poznaje gramatykę.
- Ucz się przez nauczanie innych.
Nawet jeśli uczysz się sam, wyjaśniaj informacje na głos.

Twój komentarz