Jestem rodzicem – chcę pomóc

Rodzice obserwujący edukacyjne zmagania swoich dzieci mają zwykle dobre rozeznanie co do trudności napotykanych w szkole. Nie będzie odkryciem stwierdzenie, że głównym problemem była i jest niewystarczająca motywacja do nauki w szkole. Obecnie problem słabej motywacji staje się jednak coraz istotniejszy. Dzieje się tak w dużej mierze za sprawą rozwoju technologii i spowodowanych nim zmian społecznych:

  • z powodu dostępności informacji zbędna staje się encyklopedyczna wiedza szkolna
  • z powodu dostępności treści rozrywkowych szkoła przegrywa też w kategorii atrakcyjności

Ta strona ma na celu wskazać obszary koniecznych zmian i promować ich oddolne wdrażanie. Kluczową zmianą konieczną w szkole jest silne wsparcie samodzielnego myślenia uczniów. W praktyce wymaga to zaprzestania przez nauczycieli odgórnego sterowania uczeniem się. Rola nauczyciela musi ewoluować od nauczającego do wspierającego naukę.

Niestety zmianie tej przeszkadza utrwalony w szkole system oceniania. W przekonaniu nauczycieli, rodziców i samych uczniów stopnie są konieczne, by motywować do pracy. Mało kto zdaje sobie sprawę, że jest dokładnie odwrotnie – intensywne ocenianie zniechęca, gdyż działa jak kij zmuszający do niechcianej aktywności. Tymczasem wiadomo już, że tylko dobrowolna nauka może być efektywna.

Wobec tak istotnej zmiany, która musi się dokonać w nauczycielskim podejściu do oceniania, bardzo ważna staje się rola rodziców. Przede wszystkim powinni oni powstrzymać się od podkreślania znaczenia oceniania. Ciągłe akcentowanie roli ocen wobec ucznia zwiększa skuteczność wymuszającego oddziaływania stopni. Dziś młodzież jest zbyt często oceniana w sposób powierzchowny. Powierzchowne jest bowiem nie tylko ocenianie szkolne (brak komentarza i wskazówek), ale też ocenianie w mediach społecznościowych (brak rzetelności i empatii oceniających). W takiej sytuacji bardzo ważne jest, by rodzic chronił dziecko przed nadmiernym ocenianiem.

W niektórych sytuacjach rodzic jest dodatkowo w stanie promować w środowisku szkolnym zmianę podejścia do oceniania. Ważne jest też wspieranie uczniowskiej autonomii w obszarze metod i treści wybieranych do nauki. Dużym sukcesem mogłoby być wykorzystanie forum szkolnej Rady Rodziców do popularyzacji takiego podejścia wśród nauczycieli.

Twój komentarz

Zapisz moje dane, adres e-mail i witrynę w przeglądarce aby wypełnić dane podczas pisania kolejnych komentarzy.