Matematyka – po co?

Oto kilka sprawności intelektualnych, które można mieć. Można też ich nie mieć. Matematyka je rozwija:

  • Analiza – rozkładanie problemu na części
  • Synteza – łączenie elementów zagadnienia w całość (np. z kilku danych tworzymy model czy wykres)
  • Abstrahowanie – odrywanie się od konkretu, tworzenie pojęć ogólnych
  • Uogólnianie – dostrzeganie wspólnych cech w różnych sytuacjach
  • Konkretne i abstrakcyjne myślenie – przechodzenie od przykładów praktycznych do pojęć czysto matematycznych.
  • Dedukcja – wyciąganie logicznych wniosków z założeń (np. jeśli A > B i B > C, to A > C).
  • Indukcja – tworzenie wniosków ogólnych na podstawie obserwacji wielu przypadków (np. zauważenie prawidłowości w ciągach liczbowych).
  • Klasyfikowanie i porządkowanie – grupowanie elementów według kryteriów
  • Porównywanie – dostrzeganie podobieństw i różnic między obiektami
  • Wyobraźnia przestrzenna – operowanie obrazami w myśli
  • Myślenie algorytmiczne – krok po kroku dochodzenie do rozwiązania,
  • Wnioskowanie probabilistyczne – szacowanie ryzyka.

Tak się składa, że posiadanie tych sprawności intelektualnych zwiększa rozumienie świata (i zarobki). Przypadek?

Twój komentarz

Zapisz moje dane, adres e-mail i witrynę w przeglądarce aby wypełnić dane podczas pisania kolejnych komentarzy.